info@kinderlogopediedebetuwe.nl Ma, Wo, Vrij 8.00 - 17:00

Wat zijn afwijkende mondgewoonten?

Afwijkende mondgewoonten zijn gewoontehandelingen of bewegingen die een negatieve invloed hebben op het gebit, spreken, gehoor en de gezondheid.

Verschillende spieren in en rond de mond, zoals de lippen, tong, kauw- en kinspieren hebben invloed op het gebit en/of kaken en vaak ook op de spraak.

Symtomen en oorzaken

Wanneer de werking van deze spieren verstoord is kan er sprake zijn van de volgende afwijkende mondgewoonten:

• Mondademen
    Hierbij bestaat de gewoonte om in rust de lippen niet te sluiten. Er wordt door de mond geademd in plaats van door de neus. Er bestaan tijdelijke oorzaken, zoals een vernauwing in de neusdoorgang, verkoudheid of allergieën. Wanneer het mondademen een structurele gewoonte is, terwijl de neus doorgankelijk is, kunnen de mondspieren verslappen. Het gevolg hiervan zijn vaak terugkerende infecties, zoals middenoor-ontstekingen, afwijkende gebitsstand, kwijlen, en een smal verhemelte.
  • Afwijkend slikken
    Bij afwijkend slikken ligt de tong vaak laag onder in de mond. De tong wordt dan tussen de tanden geperst, naar voren of opzij. Doordat de tong telkens tegen de tanden duwt, kunnen die scheef gaan staan. Ook tijdens het spreken kan de tong tussen de tanden komen. Een afwijkende houding van de tong kan gevolgen hebben voor de spraak, eten, drinken en slikken. Afwijkend slikken heeft vrijwel altijd invloed op de stand van de tanden en kiezen en de vorm van de kaak.
  • Zuig- en bijtgewoonten
    Het zuigen op een duim, lip, tong, vinger of speen is normaal bij een baby, omdat zij tot 9 maanden een grote zuigbehoefte hebben. Een te lang of te intensief zuiggedrag heeft gevolgen op de gebitsstand. Verschillende bijtgewoonten, zoals vinger-, nagel- of lipbijten kan invloed hebben op het kaakgewricht, waardoor het evenwicht in de spieren aangetast wordt. Andere spieren in de mond ondervinden daar nadelige gevolgen van.

Behandeling

Een veel voorkomende therapie die gebruikt wordt bij afwijkende mondgewoonten is OMFT (oro-myofunctionele therapie). Door middel van een trainingsschema wordt er intensief gewerkt aan het verbeteren van de lipkracht, tongpositie, slikken en de articulatie. De logopedist kan een trainer adviseren. Het doel van de therapie is om alle spieren in en rond de mond in evenwicht te brengen en afwijkende mondgewoonten af te leren.